U bent hier

Mevrouw de wereldbol

leeftijd

5+

materiaal

twee stoelen, een groot laken of doek, een krijtlijn, eventueel afbeeldingen van een stuk speelgoed

plaats

open ruimte

verloop

De kinderen nemen allemaal plaats achter de krijtlijn, de stoelen met het laken erover staan op enkele meters daarvandaan.
Vertel:
Trui is op wereldreis. Ze ziet een heleboel spelende kinderen op haar reis. Alle kinderen spelen, maar ze spelen niet altijd gelijk. Sommige kinderen spelen met takjes, of maken zelf popjes van dingen die ze vinden. Zij hebben geen speelgoed thuis, alleen maar wat ze zelf maken. Sommige andere kinderen krijgen een heleboel van hun papa’s en mama’s: fietsen, computerspelletjes en nog heel veel meer. Sommige kinderen spelen liever buiten, andere binnen.. “Wat gek,” denkt Trui. “Iedereen speelt, maar iedereen speelt anders op deze wereldbol!” Laten we daar eens over nadenken. Spelen jullie mee?

Een kind mag mevrouw/meneer de wereldbol zijn. Hij/zij zit onder het doek en kijkt. De andere kinderen staan achter de krijtlijn. Ze spreken eerst zachtjes een stuk speelgoed af (bij jonge kinderen toont de leerkracht een stuk speelgoed op een kaartje). Dit stuk speelgoed moeten zij straks uitbeelden.
Daarna stappen de kinderen naar voren en roepen:
“Mevrouw/meneer de wereldbol, ik wil spullen!”
“O ja?” vraagt de wereldbol. “Welke?”
De kinderen beginnen het afgesproken stuk speelgoed uit te beelden, de wereldbol raadt. Als hij/zij het juist geraden heeft, roept de leerkracht “ja!” De kinderen lopen zo snel mogelijk terug achter de lijn waar ze veilig zijn, de wereldbol springt tevoorschijn en mag zoveel mogelijk kinderen tikken. Deze mogen nu ook mee onder het doek. Daarna begint het spel opnieuw. Meer kinderen mogen nu raden als wereldbol, dus de uit te beelden stukken speelgoed mogen iets moeilijker zijn.

uitbreiding

https://www.nudge.nl/nudges/49 : bekijk en leer over "the story of stuff"

nabespreking

Waarom willen kinderen speelgoed?
Waarom willen kinderen véél speelgoed? Altijd opnieuw, ander speelgoed?
Welk stuk speelgoed blijft altijd leuk? Welk stuk wil je nooit kwijt?
Zijn er kinderen die te weinig speelgoed hebben? Welke? Zijn er kinderen die teveel speelgoed hebben?
Waar wordt ons speelgoed gemaakt?
Hoe geraakt dat speelgoed tot bij ons?
Hebben ook grote mensen speelgoed? Of andere spullen die ze nooit kwijt willen?
(voor oudere kinderen)
Maken steeds meer spullen je gelukkig? Hoe zit dat bij andere mensen?
Zouden mensen met wat minder spullen kunnen leven? Hoe dan?
Wat is consumeren?
Wat zou dan consuminderen betekenen?

slogan

Hergebruik en recycleer. Koop net genoeg, maar niet teveel. Dan blijft de aarde heel!
Al jouw spullen komen ergens vandaan, denk je daaraan?
Almaar meer spullen, da's getikt! 
 

bron

“Speelkriebels voor kleuters”, Veerle Florquin en Els Bertrands. Acco, Leuven 2008.

illustraties