U bent hier

Allen samen voor de schat

leeftijd

5+

materiaal

Een stevige touw, een ring die je op het touw kan steken

plaats

ruimte waar de hele klas in een kring op een stoel kan zitten

verloop

Ga met z’n allen in een kring zitten. Iedereen houdt met beide handen het touw vast. Knoop het touw met de uiteinden aan elkaar. De ring kan niet over de knoop.De leerkracht gaat bij de knoop zitten en houdt de ring onder zijn/haar andere hand verborgen.
Vertel: Op haar reis door de wereld vindt Trui een schat (laat de ring aan het touw zien)! Helaas, de schat zit vast. Je kan de schat niet zo maar meenemen. Soms kan je de schat zien (toon de ring) en soms niet (verberg de ring). De schat is van ons allemaal, maar…waar is hij nu (schuif de ring door onder de hand van een ander kind)? Is er iemand die de schat wil helpen zoeken? Laten we een spel spelen met de schat!
Oefen eerst in het doorschuiven van de schat van hand naar hand, zonder dat die zichtbaar is. De kinderen moeten zonder het touw los te laten, de ring in elkaars hand schuiven. Je mag ook foppen: je handen bewegen zonder dat je de ring hebt. Wie weet waar de schat is?
Kies nu een kind dat in het midden van de kring gaat staan. Hij/zij is de zoeker. Laat hem/haar even de ogen dicht doen. De ring wordt onder de hand van een kind in de kring verborgen. Daarna mag de zoeker weer kijken. Klaar? Start! De overige kinderen verschuiven de ring, in de hoop dat de zoeker de schat niet kan ontdekken. De zoeker mag drie keer een kind aanduiden en hem/haar de hand laten opendoen als hij/zij denkt te weten waar de ring is. Is de schat dan nog niet gevonden, dan is een ander aan de beurt.
Speel het spel enkele keren na elkaar.

uitbreiding

Maak een extra knoop in de kring, onder de hand van een ander kind. De ring kan nu maar over een beperkt deel van touw nog schuiven. Maak eventueel nog een tweede knoop, zodat een groot deel van de kinderen niet meer kan meedoen.

nabespreking

Vonden jullie samen schatzoeken leuk? Waarom?
Sommige dingen op aarde zijn van onschatbare waarde, de mensen kunnen niet zonder. Welke dingen zijn dat? (bv. water, schone lucht, grondstoffen,...)
Voor oudere kinderen:
Hebben alle mensen evenveel van die schatten? Welke mensen kunnen maar weinig van zo'n schat genieten? Hoe komt dat?
Wat gebeurt er als er een extra knoop komt in het touw? Wordt het spel dan leuker of juist minder leuk? Voor wie is het leuker? Wie is het minder leuk?
Hoe kunnen ervoor zorgen dat iedereen weer kan meedoen? (Speel eventueel nog eens het spel zonder extra knoop)
Trui vind samen nadenken over problemen belangrijk. Waarom, denk je?

slogan

Onze aarde is een schat, bewaar jij ze samen met ons?
Samenwerken is veel leuker dan alleen.
Wij durven samen denken.
Ik ben een denker, jij toch ook?

bron

“Speelkriebels voor kleuters”, Veerle Florquin en Els Bertrands. Acco, Leuven 2008.

illustraties